Kontrasterna i Sydafrika...

Tittade precis på en dokumentär om fem fotbollsfruar från England som åkte till Sydafrika för att göra volontärarbete på ett barnhem en liten bit utanför Kapstaden, i en så kallad kåkstad. Bara en halvtimma utanför Kapstaden (där välbärgade människor vältrar sig i lyx) lever människor i misär, utan både mat och rent vatten. De bor i skjul som inte ger speciellt mycket skydd, det är väldigt hög brottslighet och dödligheten av HIV och AIDS är mycket stor. På barnhemmet där fotbollsfruarna hjälper till bor det väldigt många barn i åldrarna 0-16 år. Det är barn som har förlorat sina föräldrar i AIDS och som själva då är smittade med HIV, det är barn som har blivit utsatta av olika slags övergrepp eller blivit övergivna av sina föräldrar av någon anledning. Jag satt och grät under hela tiden som programmet höll på. Det är för jävligt rent ut sagt att människor ska behöva leva så när andra människor vältrar sig i lyx. När man tänker på Sydafrikas historia med bland annat apartheid och att fortfarande i detta nu så har kvinnorna inte samma rättigheter som männen. De har tillexempel ingen rättighet att äga land. Så blir jag faktiskt lite förvånad över att de får anordna fotbolls VM, vad sänder det ut för signaler liksom?! Att resten av världen accepterar att dessa människor lever i denna misär och fattigdom? Det finns säkert fördelar för landet också att få anordna VM, men det känns som om resten av världen borde ingripa lite mer. Det är år 2010 och det känns helt sjukt att dessa kontraster finns!!

Jag påverkas sjukt mycket av sådant här, speciellt när det har med barn att göra, då blir jag väldigt blödig. Innan jag såg denna dokumentär så funderade jag på att åka som volontär, jag funderar fortfarande på det. Frågan är bara om jag känslomässigt skulle klara av det. Sedan kostar det en hel del att åka som volontär, så det känns inte som om det är något som man bara gör i en handvändning. Men det skulle kännas väldigt bra att kunna bidra på något sätt. Så jag kommer att fortsätta att fundera och ta kontakt med olika volontärorganisationer... Är det någon som varit i väg som volontär så får ni gärna berätta om era erfarenheter!


Kommentarer

Say something!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0